logo

جایزه جمالزاده می‌تواند در هفت‌کشور نماینده داشته باشد

نویسنده رمان «بند محکومین» معتقد است، دقت در اعمال داوری آثار، ایجاد ارتباط با ناشران كشورهاي فارسی‌زبان و فعالان ادبی ایرانی در کشورهای خارجی و شناساندن وجوه عمومی زندگی و شخصیت محمدعلی جمالزاده به مردم، عوامل مؤثر در ارتقای سطح کیفی جایزه جمالزاده و افزایش گسترۀ آن به سطح بین‌المللی است.

کیهان خانجانی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی، با بیان اینکه مسئله داوری یکی از مهم‌ترین مسائل در برگزاری رویدادهای ادبی همچون جایزه جمالزاده است، می‌گوید: معتقدم دوره مقدماتی داوری از دوره نهایی آن اهمیت بیشتری دارد. چراکه در رویدادی همچون جایزه جمالزاده بیش از هزار داستان داوری می‌شود که خیلی اوقات به دلیل تایپ اشتباه، بالا بودن حجم مطالب و یا چندان حرفه‌ای نبودن داوران مرحله مقدماتی، برخلاف انتظار به مرحله نهایی نمی‌رسند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ستاد خبری جایزه جمالزاده، نویسنده مجموعه داستان «یحیای زاینده‌رود»، برقراری ارتباط با ناشران کشورهای فارسی‌زبان و فعالان ادبی ایرانی در کشورهای خارجی را عامل مهمی در رساندن جایزه جمالزاده به سطح بین‌المللی می‌داند و توضیح می‌دهد: درحالی‌که داستان مدرن در کشور افغانستان رشد خوبی داشته و ناشران مطرحی همچون محمدحسین محمدی در آنجا به کار در این حوزه مشغول هستند، می‌توان از طریق آن‌ها فراخوان جایزه جمالزاده را اعلام و آثار را دریافت کرد و در این رویداد شرکت داد.

به گفته او، همچنین حدود هشت تا ۹ میلیون ایرانی مقیم خارج از کشور وجود دارد که می‌توان در ارتباط با آن‌ها شرکت‌کنندگان بیشتری را در این رویداد شرکت داد.

خانجانی می‌افزاید: انتشارات گردون در آلمان به مدیریت عباس معروفی، انتشارات باران در سوئد و دیگر ناشران و فعالان ادبی در این کشورها می‌توانند در بین‌المللی کردن جایزه جمالزاده نقش مهمی داشته باشند. چنانکه این رویداد می‌تواند در هفت‌کشور جهان نماینده داشته باشد.

او ترجمه آثار برگزیده جایزه جمالزاده را راه دیگری برای کشاندن آن از سطح ملی به جهانی می‌داند و تأکید می‌کند: به‌راحتی می‌توان برای مترجمین دعوت‌نامه‌ای ارسال کرد تا داستان‌های برگزیده جایزه جمالزاده را که می‌توانند وجه جهانی داشته باشند، ترجمه کنند. این دعوت می‌تواند از طریق ایرانیان مقیم خارج باشد. ضمن اینکه داستان کوتاه ایران وجهه‌ای بین‌المللی دارد و این خود به تقویت این موضوع کمک می‌کند.

این مدرس داستان‌نویسی همچنین برقراری تعامل میان مردم و جایزه جمالزاده را عامل مهمی در توجه آن‌ها به این رویداد می‌داند و می‌گوید: برقراری ارتباط میان شرکت‌کنندگان و داوران و همچنین میان مردم و جایزه جمالزاده دو سوی مهم این موضوع است. در بخش نخست، می‌توان بعد از برگزاری این رویداد و اعلام نتایج، داوران و صاحبان آثار برگزیده در نشستی به تحلیل و بررسی این آثار بپردازند تا نفر اول جایزه جمالزاده بداند که اگر اول شده اما مثلاً در بخشی از داستانش از زاویه دید خروج داشته است. یا کسی که برگزیده نشده بداند که اثرش ناقص نیست و می‌تواند بهتر شود.

او اضافه می‌کند: موضوع مهم‌تر ایجاد تعامل میان مردم و جایزه جمالزاده است. درواقع مردم باید بدانند محمدعلی جمالزاده که بود. اینکه وقتی ساموئل بکت کاندیدای جایزه نوبل بود، او هم بوده و یا اینکه پدر او یکی از بزرگ‌ترین مشروطه خواهان ایران بوده است، همه این وجوه عمومی از زندگی جمالزاده مردم را با او آشنا کرده و خودبه‌خود جایزه ادبی او هم برای مردم مهم خواهد شد.

ارسال یک نظر