logo

ناداستان، اقبال جهانی دارد

نویسنده داستان کوتاه “روز متفاوت” معتقد است ناداستان، بخشی از روایت‌های زندگی ماست که دارای قواعد تکنیکی داستان نیست، اما باید نوشته شود.

محمد کشاورز، به ستاد خبری جایزه جمالزاده می‌گوید: بودن جوایز ادبی همیشه مبارک است؛ چراکه در شناخت و جلب‌توجه مردم و مخاطبان ادبیات اثرگذار است و مشوقی است برای آنان که در این عرصه، دستی بر آتش دارند. فکر نمی‌کنم که تعداد جوایز ادبی کشور ما به‌هیچ‌وجه با تعداد جوایز ادبی‌ای که در کشورهای توسعه‌یافته برگزار می‌شود قابل‌مقایسه باشد.
نویسنده مجموعه داستان “روباه شنی” ادامه می‌دهد: از شنیدن خبر اینکه قرار است جایزه‌ای به نام جمالزاده در اصفهان برگزار شود خوشحال شدم. به‌هرحال جمالزاده از بنیان‌گذاران داستان‌نویسی ایران است و جا داشت که برای بزرگداشت نام او یک جایزه ادبی برپا شود.
کشاورز با اشاره به وجود بخش ناداستان در جایزه جمالزاده تصریح می‌کند: تصمیم جایزه جمالزاده برای اضافه کردن یک ژانر تازه به جوایز ادبی بسیار خوب است. این ژانر اکنون در کل جهان در حال‌ توسعه است و مخاطب خود را پیداکرده، حتی نویسندگان نیز تصمیم به امتحان این ژانر گرفته‌اند و این‌ها همه موجب گسترده‌تر شدن دامنه آن شده است.
ناداستان، بخشی از روایت‌های زندگی ماست که دارای قواعد تکنیکی داستان نیست اما باید نوشته شود. این نوشته‌ها به دلیل ریشه داشتن در واقعیت و به این دلیل که نویسنده، کاراکتر اصلی آن است، برای مخاطب جذابیت دارد و می‌تواند تحت عنوان زندگی نگاره واقعیت‌های موجود را بیان کند.
نویسنده مجموعه داستان “بلبل حلبی” پیشنهاد خود را برای بهتر برگزار شدن جوایز ادبی ‌این‌گونه شرح می‌دهد: فعالیت در جوایز ادبی به‌عنوان داور یا دست‌اندرکار مرا همیشه به این فکر واداشته که ای‌کاش برای ژانرهای مختلف داستان مثل اقلیمی، پلیسی، فراواقع، تاریخی و … جوایز مختلفی وجود داشت تا یک داور مجبور نشود رمان‌هایی با ژانرهای مختلف را کنار هم بچیند و از بین آن‌ها یکی را به‌عنوان بهترین اثر انتخاب کند. چه‌بسا سلیقه داوری که به ژانر پلیسی و کارآگاهی علاقه ندارد موجب می‌شود که ارزش‌های اثری با این ژانر نادیده گرفته شود. بنابراین بهتر است در یک سیستم جداگانه داورهای متخصص این ژانرها، هر اثر را جداگانه ارزیابی کنند. جوایز ما معمولاً نگاه کلی دارند و به همین سبب معمولاً داوری‌های آن نمی‌تواند به شکل دقیقی به سرانجام برسد.
محمد کشاورز، زاده سال ۱۳۳۷ در شیراز است. او از سال ۸۵ تا ۸۶ سردبیر مجله عصر پنجشنبه بوده و برای نگارش داستان “شهود” از کتاب “پایکوبی” برنده جایزه ادبی گردون شده. دومین مجموعه داستان او به نام “بلبل حلبی” نیز در سال ۱۳۸۴ جایزه ادبی اصفهان، جایزه فرهنگ پارس و جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی را در بخش داستان کوتاه از آن خود کرده است. مجموعه داستان “روباه شنی” کشاورز همچنین در سی و چهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان کتاب سال ایران برگزیده‌شده است.

ارسال یک نظر

هفت − 6 =