logo

ناداستان، تاریخ مکتوب یک سرزمین است

فرشته احمدی، منتقد ادبی و داستان‌نویس، به ستاد خبری جایزه جمالزاده می‌گوید: همه ما با اهمیت نام جمالزاده و کاری که او در حیطه ادبیات مدرن و داستان کوتاه کشور انجام داده آشنا هستیم، بااین‌وجود جای برگزاری جایزه‌ای به نام او در این سال‌ها خالی بوده و ازآنجاکه اصفهان، زادگاه جمالزاده است، انتخاب نام او برای این جایزه ادبی با محوریت اصفهان انتخاب شایسته‌ای است.
نویسنده رمان “پری فراموشی” با اشاره به اهمیت ناداستان ادامه می‌دهد: مجله‌ها و نشریات مختلفی در سال‌های اخیر به ناداستان پرداخته و به آن اهمیت داده‌اند، درنتیجه برای کسانی که در زمینه نوشتن آثاری كه فارغ از تكنيك های داستانی نكته هايی جذاب براي مخاطبان دارند، فضايي مناسب برای ارائه آثار فراهم‌شده است.
احمدی، ناداستان را ژانری می‌داند که هم مخاطب خاص خود را دارد و هم نویسنده خاص خود را. او تصریح می‌کند: ممکن است نویسنده‌ای حوصله تکنیک ورزی‌های لازمه یک داستان را نداشته اما حرف‌هایی شنیدنی برای نوشتن داشته باشد، ناداستان در چنین شرایطی به کمک او می‌آید.
نویسنده مجموعه داستان “هیولاهای خانگی” با بیان اینکه ناداستان ها، بخشی از تاریخ شفاهی ما را دربرمی گیرند، می‌افزاید: ناداستان به کمک آن بخش از ناگفته‌هایی می‌آید که مکتوب کردن آن ضروری است، همچنین دست نویسنده‌ها را برای انتخاب سوژه باز می‌گذارد و تنوع لازم را با قالب‌هایی مثل خاطره، زندگی نوشت ، توصيف مكان ها و… دارد. این ژانر علاوه بر اینکه توانایی رقابت با داستان را داراست، قادر است تاریخ یک سرزمين را به‌صورت مکتوب زنده نگه دارد و به‌مرور، نویسنده و مخاطب خاص خود را پیدا کند.

ارسال یک نظر

نوزده − 18 =