logo

بدون لابی‌گری داوری کردیم

دبیر ادبی دومین دوره جایزه جمالزاده تاکید کرد که آثار این جایزه ادبی بدون لابی گری داوری شده است.

به گزارش ستاد خبری دومین دوره جایزه جمالزاده، مجید قیصری در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: «زمانی که به جایزه دعوت شدم فکر نمی کردم کار جایزه جمالزاده به این گستردگی باشد؛ من در جشنواره خاتم هم تجربه دبیری دارم ولی تعداد آثار رسیده و گستردگی کار در جایزه جمالزاده با آن قابل قیاس نبود.»

او افزود: «در این دوره 1438 اثر در 4 بخش به دست ما رسید که از این تعداد 869 اثر در بخش داستان آزاد، 188 اثر در بخش داستان اصفهان، 294 اثر در بخش زندگی نگاره های کرونا و 87 اثر در بخش زندگی نگاره های اصفهان دریافت شد. این آثار در سه تیم جداگانه هیات انتخاب و هیات داوری غربالگری و خوانده شد و داوران هر دو مرحله با کمال دقت آثار را انتخاب کردند.»

قیصری درباره شیوه داوری جشنواره ادامه داد: «جا دارد ذکر کنم در اکثر جوایز و جشنواره ها وقتی در انتهای کار آثار برگزیده توسط داوران انتخاب می شود جلسه ای اقناعی برگزار می گردد که طبق آن بحث هایی درباره آثار انتخابی داوران با هم انجام می شود. ولی ما امسال در جایزه جمالزاده به اضطرار کرونا که امکان برگزاری جلسات را کم می کرد مبنا را بر اساس رتبه هایی گذاشتیم  که هر داستان آورده بود و داورهای هیچکدام از بخش ها نمی دانستند کدام داستان در بخش دیگر اول، دوم و سوم شده است. البته آنچه ما را شگفت زده کرد این بود که در بخش داستان اصفهان داوران اثر نسترن مکارمی را حائز رتبه اول دانسته بودند که در بخش داستان آزاد هم اثر دیگری از او اول شد. این موضوع  نشان می دهد داورهای ما بدون شناخت هم بر اساس معدل و ادبیت اثر به آن نمره داده اند. نفر سوم بخش داستان اصفهان و آزاد هم بر حسب اتفاق مشترک بود و در هر دو بخش به آثار آقای خسرو عباسی رسید.»

او اضافه کرد: «نقطه نظرهایی برای تغییر در این سیر وجود داشت تا به قول برخی دوستان تعداد بیشتری از شرکت کنندگان خوشحال شوند. ولی جرات نکردیم در انتخاب داوران دست ببریم و این موضوع برایمان مهم بود که خود اثر نمره را کسب کرده باشد، چون داوران ما صرفا با اثر بدون اسم نویسنده مواجه می شدند و مبنای جشنواره انتخاب داستان خوب بود.»

او تاکید کرد: «با این اوصاف فکر می کنم این نحوه انتخاب نشان دهنده صداقت جشنواره و این اتفاق نادر برای ما ارزشمند بود. اتفاق خوب دیگر در این دوره، این بود که ما از نفرات اول بخش های مختلف سال قبل در تجربه داوری امسال استفاده کردیم  تا بدون هیچ لابی گری و زد و بندی داوران را انتخاب کنیم و امیدواریم این حرکت، رویه ای معمول در جوایز ادبی بشود. علاوه بر اینکه باید از شورای سیاست گذاری جایزه جمالزاده تشکر کنم که با وسواس و دقت نظر خاصی داوران این جایزه را برگزیدند.»

دبیرادبی دومین جایزه جمالزاده سپس در پاسخ این پرسش که تا چه حد هدف جشنواره در تولید داستان هایی با فضای شهری اصفهان محقق شده، گفت: «هنوز تا رسیدن به این تصویر فاصله زیادی داریم و اتفاقا یکی از مباحث مطرح شده در شورای سیاست گذاری همین موضوع بود که تبیین نگاه های جشنواره در این زمینه همچنان به شفاف سازی نیاز دارد و باید همچنان به جشنواره فرصت داد تا بتوان تصویر وضعیت تاریخی اجتماعی شهر اصفهان را بدرستی در داستانها دید.»

او اضافه کرد: «ضمن اینکه هنوز بیشتر آثار رسیده با محوریت اصفهان نگاه توریستی دارند و جای نگاه های عمیق و لایه مند نسبت به فرهنگ و تاریخ اصفهان در آثار خالی است. ولی مطمئنم با بنا گذاری خشت های صحیح در این جشنواره و با تکیه بر تجربه در سالهای آینده کم کم این هدف هم محقق می شود.»

مجید قیصری در ادامه یکی از موارد قابل توجه شورای سیاست گذاری جشنواره را توجه به بعد آموزشی آن دانست و گفت: «امسال هم برنامه ریزی هایی برای برگزاری کارگاه های آموزشی شده بود ولی متاسفانه با شیوع کرونا نتوانستیم اجرایی شان کنیم. البته امیدواریم بتوانیم در طول سال جاری دوره ها و کارگاه هایی برای آموزش داشته باشیم تا نویسنده ها و شرکت کنندگان به افق های روشن تری دست یابند.»

ارسال یک نظر