logo

داوران جوايز ادبي بايد منتقد ادبي باشند

نويسنده مجموعه داستان «به زانو درنيا» دو ديدگانه نقادانه در داوري و تعيين واضح معيارهاي داوري را از شروط اصلي يك داوري مناسب و منصفانه در جوايز ادبي مي داند.
به گزارش ستاد خبري جايزه جمالزاده، محمدرضا گودرزي با اشاره به اينكه شرط موفقيت و تداوم جوايز ادبي و جايزه جمالزاده، برخورداري از هيئت داوران مناسب و اعمال داوري منصفانه است، مي گويد: «يك نويسنده خوب يا مترجم حرفه اي الزاما نمي تواند داور خوبي براي يك جايزه ادبي باشد. تخصص داوري آثار ادبي به نگاه نقادانه نيازمند است و يك داور ترجيحا بايد يك منتقد ادبي باشد.»
او تعداد منتقدان ادبي در ايران را بسيار نادر اعلام كرده و مي افزايد: «متاسفانه به همين دليل است كه اغلب جوايز ادبي در ايران از ضعف در داوري رنج مي برند. در اين رويدادها معمولا نويسندگاني كه در جايگاه داوري قرار مي گيرند، سليقه و ديدگاه شخصي خودشان در داستان نويسي را در داوري اعمال كرده و سبكي كه خودشان مي نويسند را در داوري شان هم دنبال مي كنند.»
به گفته اين مدرس داستان نويسي، ديگر مولفه مهم موفقيت آميز بودن جوايز ادبي اين است كه معيارهاي داوري براي شركت كنندگان مشخص باشد.
نويسنده «مجموعه داستان «اينجا پشت باران»، توضيح مي دهد: «وقتي شركت كننده اي اثرش را حائز تقدير در جشنواره نمي يابد و اثر او از سوي داوران رد مي شود، بايد مشخص باشد كه دليل اين مسئله چيست. يعني بايد مشخص باشد كه داوري مثلا بر اساس فرم داستان و ايده آن انجام شده و اثري كه رد شده در يكي از اين دو دچار ضعف بوده است. اين باعث مي شود، شركت كنندگان تصوير روشني از نتيجه داوري داشته باشند و بدانند اگر اثري انتخاب نشده به دليل ضعف مجموعه آن بوده و نه در تمامي بخش هاي آن. بنابراين آنها به دنبال رفع ضعف داستان خودشان مي روند.»

۲ thoughts on داوران جوايز ادبي بايد منتقد ادبي باشند

  1. با سلام، نظر بسیار قابل تاملی است و انشاله که در همه جشنواره ها داوری بر اساس معیار و پارامتر های تعیین شده انجام پذیرد و شرکت کننده حداقل بداند که چرا اثرش به مراحل بالاتر ارتقا نیافته است. بالانس یک اثر در جشنواره های مختلف از رتبه آوردن در یکی و نادیده گرفته شدن در دیگری از همین قضیه سرچشمه می گیرد. ممنون

  2. با سلام امیدوارم امسال مسابقه ی جمالزاده بیطرفانه و آنچه شایسته ی شهر اصفهان است برگزار گردد

ارسال یک نظر